Jan Geerling

Het geven van nieuwe mogelijkheden

Acteren is al ruim twintig jaar een grote passie van me. Vanaf begin af aan was ik al bezig met improvisatieoefeningen en spellen. Een belangrijk component van improvisatie is observeren en openstaan voor wat je acteerpartner nodig heeft, een onderdeel dat ik meeneem in het trainingsacteren.

Als trainingsacteur moet je namelijk meer kunnen dan een lastige situatie geloofwaardig neerzetten. Je kijkt, weegt en schat in wat de deelnemer nodig heeft, teruggeeft en hoe de deelnemer reageert in de door ons samen neergezette situatie. Ik besef heel goed dat het erg spannend kan zijn om met een acteur te moeten gaan werken. Te vaak hebben deelnemers het gevoel in het onbekende gegooid te gaan worden. Als trainingsacteur vind ik een stuk herkenbaarheid voor de deelnemer daarom juist belangrijk. Binnen een herkenbare situatie kan de deelnemer dan eindelijk eens zeggen, oefenen en doen wat hij of zij altijd al eens had willen proberen. Het mooiste van dit vak blijft voor mij als ik merk dat iemand echt iets over zichzelf leert tijdens ons spel.

De afgelopen jaren heb ik veel opdrachten gehad in de zorg, retail, onderwijs en overheid. Wat me opvalt is de hulpbereidheid, het vaak professioneel en dienstbaar opstellen, en dat mensen het belang van de cliënt niet uit het oog willen verliezen, soms ten koste van de eigen veiligheid. Zelf heb ik enkele jaren als huishoudelijk medewerker in de zorg gewerkt en daardoor van nabij de werkdruk, spanningen en soms frustratie van patiënten en personeel meegemaakt. De jarenlange bezuinigingen in de zorg hebben het er voor patiënt en personeel niet makkelijker opgemaakt.

Ondanks de toenemende werkdruk zie ik toch bij alle bedrijven waar we trainingen geven weer hoe de grondhouding van veel deelnemers vooral hulpverlenend is. Het belang van de patiënt staat hoog in het vaandel. Het is daarom ook een mooie gedachte dat ik door middel van deze trainingen iemand wellicht kan helpen om met lastige situaties om te gaan en wellicht een deelnemer nieuwe mogelijkheden geef.

“Achter de woede zit iemand die je met de juiste woorden en houding kunt bereiken”

Roddelen op de werkvloer, hoe tackel je dat?

Een goede vriendin van me had net haar eerste jaar erop zitten als afdelingsmanager. Met het hele team gingen ze een aantal dagen teambuilden. Daar zat ook een trainingssessie feedback geven bij. Haar hele eerste jaar had ze wel aangevoeld dat al haar medewerkers een...

Echt luisteren

Het is weer verkiezingstijd. Een tijd waarin er op TV, Twitter, Facebook en op straat weer veel te discussiëren valt. De Vara besloot een oude formule weer van stal te halen: het Lagerhuis. Een programma waarin gewone burgers met elkaar kunnen debatteren over politiek...

Mijn normaal is beter dan de jouwe

Één van de valkuilen die we vaak op trainingen tegenkomen is dat deelnemers agressie “niet normaal vinden”. En daar lijken velen het dan mee eens. Tot iemand ineens zegt dat bepaald gedrag wel normaal is, het hoort er gewoon bij. Discussie ontstaat. Wat iemand normaal...

Meer IJsland op de werkvloer

sup·por·ter (de; m,v; meervoud: supporters) 1 iem. die een sportclub aanmoedigt; aanhanger Het EK voetbal zit er op. Drie weken lang hield het rollende balletje complete bevolkingsgroepen in zijn greep. Iedereen hoopte vurig op een overwinning van het eigen land. In...

Het hoort er nou eenmaal bij

Zomaar een handvol incidenten waar veel mensen in de zorg zich in kunnen herkennen: boze patiënten en familieleden die geen zin hebben om te wachten, gaan schelden, kleineren, roddelen, spugen, schoppen en in het ergste geval krijg je soms een klap voor je kop. Voor...

Er is geen Pietendiscussie!

dis·cus·sie (de; v; meervoud: discussies) Uitwisseling van gedachten, meningen; ter discussie staan niet vaststaan, onderwerp van gedachtewisseling zijn (Van Dale, 2013). De ergste storm die velen de Pietendiscussie noemden, is inmiddels een beetje gaan liggen. Een...

Gratis adviesgesprek

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over uw huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wilt u met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze trainingen of bent u geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This