Training: Agressie in de zorg

Voor wie?actie4

Agressie in de zorg komt extra hard aan omdat hulpverleners en medewerkers er juist zijn om te hélpen. Een ondersteunende, sociale taak die toch niet met agressie beantwoordt moet worden.

Personeel wordt helaas beledigd, gemanipuleerd, bespuugd of uitgescholden. Ook (seksuele) intimidatie komt steeds vaker voor. Medewerkers houden zich voor dat het er nu eenmaal bij hoort, en incasseren keer op keer de verbale of letterlijke klappen.

Wij begrijpen uw mensen

De trainers van AgressieWerk.nl hebben veel ervaring in de zorgsector. Wij begrijpen goed wat uw medewerkers hebben te verduren. Juist in je rol van hulpverlener, verzorgende of verpleegkundige: ondankbaar en agressief bejegend worden is frustrerend én doet zeer.

Thema’s binnen de agressietraining:

  • Genoeg is genoeg: in te zien dat agressief gedrag níet iets is wat ze moeten accepteren of tolereren.
  • Verkennen van agressief gedrag: wat versta jij eronder? Hoe herken je in een vroeg stadium dat emoties op gaan lopen tot agressie? Er zijn grote verschillen in het uiten en ervaren van agressie. Deze verschillende vormen hebben ook een verschil in aanpak nodig.
  • Communicatie, gedrag en agressie: wat maakt dat mensen agressief worden en wat kun je doen om agressie te voorkomen? Jouw manier van communiceren is hierin van essentieel belang, maar ook assertief, agressief en subassertief gedrag hebben invloed.
  • Grip op eigen emoties: als reactie op wat anderen zeggen of doen worden we zelf soms ook kort af, boos of bang. Hoe blijf je dit de baas?
  • Begrenzen van ongewenst gedrag: hoe geef je een grens aan zodat het ongewenste gedrag stopt maar de werkrelatie goed blijft of zelfs beter wordt?
  • Zorgen voor eigen veiligheid: wat te doen wanneer men geen invloed heeft op de persoon of het explosieve gedrag?
  • Collegiale opvang en nazorg: wat kun je voor elkaar betekenen nadat een incident heeft plaatsgevonden?

Resultaat van de training

Medewerkers in de zorg hebben na onze agressietraining meer inzicht in agressie, meer vertrouwen in zichzelf en zijn getraind in de relevante vaardigheden om met de diverse vormen van agressie om te gaan. Het herkennen van agressie en dit vanuit zelfvertrouwen tegemoet treden heeft een niet te onderschatten invloed op werkplezier, sfeer en productiviteit.

Hoe doen we dit

De trainingen hebben een hoog ‘DOEN’ gehalte met veel interactie en verschillende werkvormen. Naast het opdoen van de relevante kennis is er veel ruimte om te experimenteren en de nodige vaardigheden te oefenen. Door middel van verschillende praktijksimulaties uit de zorgverlening met acteurs wordt het leerproces op een confronterende maar veilige wijze in gang gezet. Onze trainers zorgen dat de agressietraining aansluit bij de organisatie en praktijk van de medewerkers en hun specifieke leervragen.

Persoonlijke begeleiding na de training

Iedereen die na de training een lastig agressie-incident meemaakt mag daarover gewoon bellen met onze trainers. Om het incident en zijn of haar emoties en reacties te evalueren, en natuurlijk om vragen te stellen. Zo koppelt de trainer de praktijkervaring terug aan de methoden uit de training. Een fijn idee én zeer leerzaam!

Duur van de training

Afhankelijk van de vraag en het beoogde resultaat van de training:

  • 1 dagdeel in samenwerking met een acteur.
  • of 2 dagdelen in samenwerking met een acteur voor 1 of 2 dagdelen.
  • of 2 dagdelen gevolgd door een terugkom sessie van 1 dagdeel.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat agressiewerk voor de veiligheid van uw medewerkers kan betekenen. Bel ons op 06-4217 0546 of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

 

Gratis adviesgesprek

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over uw huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wilt u met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze trainingen of bent u geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This