Training: Effectieve consultvoering

Patiënt én verpleegkundige tevreden de deur uitagressiewerk-homepage-image

Een goed consult bevat naast de verpleegkundige handelingen ook aandacht voor het verhaal en de zorgen van de patiënt. Dat blijkt in de praktijk nog best een lastige combinatie. Gelukkig is het combineren van een vakkundig consult met het opbouwen van een goede relatie met de patiënt te trainen.

Thema’s binnen de training:

  • Structureren van het gesprek: Een consult heeft een begin, midden en einde, met een duidelijke agenda als fundament. Voorkom het deurknop fenomeen!
  • Regie over het gesprek én de tijd: Breng een lijn aan in het gesprek en houd de regie, zo voorkom je dat essentiële zaken worden overgeslagen en uitloop door breedsprakige patiënten.
  • Opbouwen van de relatie met de patiënt: Ontwikkel je eigen non-verbale communicatie en leer tegelijk de signalen van de patiënt lezen. Hoe blijf je in een kort en vol consult toch in contact met de patiënt? En wat te doen als blijkt dat jij en de patiënt duidelijk niet op één lijn zitten?

Resultaat van de training

Het effect van onze training is een gelijkwaardige relatie tussen hulpverlener en patiënt. De verpleegkundigen ervaren meer controle, krijgen een beter zicht op de patiënt en zien meer effect van hun inspanningen. Dit vermindert de werkdruk en verhoogt het werkplezier. Daarnaast voelt de patiënt zich meer gehoord, wat zich weer vertaald in een hogere tevredenheid en therapietrouw.

Kortom, een betere balans doordat de verpleegkundige de patiënt met de juiste houding en uitstraling bejegend.

Werkwijze

Onze trainingen hebben een hoog DOEN gehalte. Gedurende twee dagen worden met trainingsacteurs praktijksituaties geoefend en doorgenomen. De deelnemers krijgen zo rechtstreeks inzicht in hun eigen handelen en de invloed die zij hebben op de situatie en het welzijn van de patiënt. Zij krijgen feedback van de acteur, die de bejegening heeft ervaren. Zo wordt de training tweeledig: Meer kennis én persoonlijke ontwikkeling met nieuwe inzichten.

Persoonlijke begeleiding na de training

Iedereen die na de training een lastig gesprek meemaakt mag daarover gewoon bellen met onze trainers. Om het verloop van het gesprek en het contact met de patiënt te evalueren en natuurlijk om vragen te stellen. Zo koppelt de trainer de praktijkervaring terug aan de methoden uit de training. Een fijn idee én zeer leerzaam!

Over Agressiewerk

Onze trainers hebben decennia ervaring op diverse posities in de zorg. We kennen het gevoel van in een spagaat zitten tussen het willen leveren van kwaliteit, echt contact willen maken met de patiënt én hier te weinig tijd voor hebben. Agressiewerk zet al vele jaren met veel plezier onze deskundigheid in bij het trainen van professionals in de zorg, zodat zij met meer zelfvertrouwen patiënten tegemoet zullen treden, waardoor het werkplezier aanzienlijk wordt verhoogd.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat agressiewerk voor het werkplezier en de effectiviteit van uw medewerkers kan betekenen. Bel ons op 06-4217 0546 of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

Ervaringen uit het veld

‘Het meest leerzame: Het totaal: theorie + oefenen met vaardigheden. Fijne intensieve dagen met mooie ervaringen.’
Marie-Margreeth Hemmelder, verpleegkundig consulent neurologie.

‘Zeer leerzame training. Gezellige, geïnteresseerde trainer en groep. Vooral het leren van anderen, de theorie van de agenda maken en wat LSD (Luisteren/Samenvatten/Doorvragen) oplevert, vond ik het meest leerzaam. Ook het werk met de acteur!’
Sanne Engels, klantenservice verpleegkundige.

Gratis adviesgesprek

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jullie huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wil je met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heb je een vraag over onze trainingen of ben je geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen je graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This