Training Sociale veiligheid

Training Sociale veiligheid

Hoe ga je met elkaar om?

Onze trainingen Sociale veiligheid zijn gericht op het voorkomen, ombuigen en opvangen van ongewenst gedrag tussen medewerkers onderling.

Wij versterken en verdiepen de (gedrags)vaardigheden voor het signaleren en benoemen van ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, pesten en discriminatie door medewerkers onderling. De training traint het (h)erkennen van de signalen, het open staan voor meldingen en het benoemen en bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.

De training versterkt leiderschap, openheid en andere vaardigheden in het kader van het realiseren van een sociaal veilige en respectvolle werkomgeving voor alle partijen. We bieden praktische, direct toepasbare gesprekstechnieken voor als een medewerker een melding maakt van ongewenst gedrag door een andere medewerker.

Resultaat van onze training

Een belangrijk thema als dit hoeft geen splijtzwam te zijn maar kan een organisatie juist versterken door ruimte te scheppen voor verschillende denkbeelden, perspectieven en opvattingen

Leidinggevenden krijgen inzicht in het signaleren van ongewenst gedrag en weten hoe dit bespreekbaar te maken, zowel met de betrokken medewerkers als vertrouwenspersonen. Zij weten hun medewerkers te ondersteunen, op te vangen en waar nodig door te verwijzen.

Medewerkers leren dát je je grenzen mag stellen en hoe grensoverschrijdend gedrag te (h)erkennen. Zij trainen de vaardigheden om ongewenst gedrag effectief bespreekbaar te maken, mét behoud van de werkrelatie.

Incompany

De training Sociale veiligheid wordt alleen incompany gegeven, niet online.

Hoe ga je met elkaar om?

Onze trainingen Sociale veiligheid zijn gericht op het voorkomen, ombuigen en het omgaan met ongewenst gedrag tussen collega’s.

Samenvatting training

Wij versterken en verdiepen de (gedrags)vaardigheden voor het signaleren en benoemen van ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, pesten en discriminatie door interne medewerkers. De training traint het (h)erkennen van de signalen, het open staan voor meldingen en het benoemen en bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.

De training versterkt leiderschap, openheid en andere vaardigheden in het kader van het realiseren van een veilige en respectvolle werkomgeving voor alle partijen. We bieden praktische, direct toepasbare gesprekstechnieken voor als een medewerker een melding maakt van ongewenst gedrag door een andere medewerker.

Resultaat van onze training

Een belangrijk thema als dit hoeft geen splijtzwam te zijn maar kan een organisatie juist versterken door ruimte te scheppen voor verschillende denkbeelden, perspectieven en opvattingen

Leidinggevenden krijgen inzicht in het signaleren van ongewenst gedrag en weten hoe dit bespreekbaar te maken, zowel met de betrokken medewerkers als vertrouwenspersonen. Zij weten hun medewerkers te ondersteunen, op te vangen en waar nodig door te verwijzen.

Medewerkers leren dát je je grenzen mag stellen en hoe grensoverschrijdend gedrag te (h)erkennen. Zij trainen de vaardigheden om ongewenst gedrag effectief bespreekbaar te maken, mét behoud van de werkrelatie.

Incompany

De training Sociale veiligheid wordt alleen incompany gegeven, niet online.

Training Sociale veiligheid voor leidinggevenden

Training Sociale veiligheid voor leidinggevenden

Deze training van 2 tot 3 dagdelen vergroot het bewustzijn en de vaardigheden van leidinggevenden bij het realiseren van een sociaal veilige en respectvolle werkomgeving voor medewerkers. Leidinggevenden leren zowel oog te hebben als open te staan voor signalen en meldingen van pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie. Zij weten dit gedrag te voorkomen, bespreekbaar te maken en te beperken.

Doelen

Tijdens de training werken wij aan de volgende doelen op het gebied van sociale veiligheid:

  • Deelnemers kennen de taken en verantwoordelijkheden van leidinggevenden op het gebied van ongewenst gedrag.
  • Deelnemers kennen de wettelijke verplichtingen en kunnen uitvoering geven aan het beleid.
  • Deelnemers herkennen (de signalen van) ongewenst gedrag.
  • Deelnemers kunnen reflecteren op het eigen (ongewenste) gedrag.
  • Deelnemers begrijpen in welke omstandigheden ongewenst gedrag kan ontstaan.
  • Deelnemers weten wat wanneer te doen (interventie, een opvanggesprek, wederhoor, bemiddeling, aanspreken op vermeend gedrag of een groepsgesprek).
  • Deelnemers kunnen werken met de escalatieladder.
  • Deelnemers kunnen dilemma’s bespreken met collega’s of de vertrouwenspersoon.
  • Deelnemers kunnen de keuzemogelijkheden in kaart brengen, analyseren en vervolgens toepassen.
  • Deelnemers kunnen effectief samenwerken met de vertrouwenspersoon.
  • Deelnemers kunnen een proactieve rol spelen in preventie van ongewenst gedrag.
  • Deelnemers weten hoe hun medewerkers medeverantwoordelijk te maken voor een veilige werkplek en respect voor iedereen. 

Resultaat

In deze training van 2 tot 3 dagdelen krijgen deelnemers inzicht in sociale veiligheid en de signalen van ongewenst gedrag. Ze weten dit gedrag zowel te benoemen als bespreekbaar te maken, met zowel de betrokken medewerkers als vertrouwenspersonen. Deelnemers weten hoe zij een opvanggesprek moeten voeren als zij een melding krijgen. Ook weten ze hoe een medewerker te ondersteunen en zo nodig door te verwijzen naar de juiste persoon (loket).

Inhoud training

Erkennen en herkennen van signalen

  • Erkennen: het komt bij ons voor!
  • Herkennen en benoemen van ongewenst gedrag zoals seksuele intimidatie, pesten en discriminatie.
  • Herkennen van verschillende vormen van ongewenst gedrag.
  • Macht en onmacht als pressiemiddel.
  • Diagnose van de situatie met behulp van de Escalatieladder van Glasl.

Inzicht krijgen in je eigen reactie en jouw invloed op de situatie

  • Je eigen, natuurlijke reactie op ongewenst gedrag en de consequenties daarvan.
  • Bejegening: bewust zijn van hoe je de ander, die een melding maakt van ongewenst gedrag, benadert en behandelt en welke invloed dit heeft op de ander en de situatie.

Inzicht geven waarom medewerkers niet melden

  • Bagatelliseren.
  • Schuld en schaamte.
  • Geen gedoe willen.
  • Hoe doorbreek je dit? Wat zijn jouw mogelijkheden om het melden makkelijker te maken?

Preventie

  • Hoe maak ik ongewenst gedrag bespreekbaar?
  • Inzicht in de driehoek: lastveroorzaker, lasthebber en toeschouwer. Welke rol kunnen zij spelen in het doorbreken van de zwijgcultuur of het bagatelliseren van wat er gebeurt.
  • Hoe maak ik mijn medewerkers medeverantwoordelijk voor een veilige werkplek?

Opvanggesprek van de melder

  • Gesprekstechnieken die het vertrouwen in jou vergroten en de weerstand om te vertellen over een voorval verlagen.
  • Dilemma’s.
  • Do’s & don’ts.
  • Praktisch oefenen en ervaren wat voor jou werkt.

Training Sociale veiligheid in teamverband

Training Sociale veiligheid voor medewerkers

Deze training van 2 tot 3 dagdelen geeft teams (medewerkers en hun leidinggevenden) inzicht in sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag. Van anderen of van henzelf. Ze leren hoe dit gedrag bespreekbaar te maken of te melden, mét behoud van de werkrelatie. 

Doelen

Tijdens de training werken wij aan de volgende doelen:

  • Medewerkers weten wat pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie inhoudt.
  • Medewerkers herkennen ongewenst gedrag op hun eigen werkplek.
  • Medewerkers zijn zich bewust van de flinterdunne subjectieve scheidslijn tussen gewenst en ongewenst.
  • Medewerkers zijn zich bewust van de impact van ongewenst gedrag.
  • Medewerkers zijn zich bewust van eigen oordelen en vooroordelen.
  • Medewerkers maken onderscheid tussen de eigen bedoeling en hoe een collega het ervaart.
  • Medewerkers kunnen verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag.
  • Medewerkers kunnen hun verantwoordelijkheid nemen als collega voor een sociaal veilige werkplek voor iedereen.
  • Medewerkers zijn zich bewust van het belang van het elkaar aanspreken.
  • Medewerkers hebben vaardigheden voor het effectief aanspreken van hun collega’s.

Resultaat

Medewerkers krijgen via de zeer praktijkgerichte training (80% DOEN!) het inzicht én de vaardigheden om grensoverschrijdend gedrag te herkennen, bij zichzelf maar ook bij een ander. Medewerkers leren dát je jouw grenzen mag stellen en trainen de vaardigheden om ongewenst gedrag effectief bespreekbaar te maken, met behoud van de werkrelatie.

Theorie en simulaties met een acteur geven de medewerkers de ruimte om hun eigen, ideale toepassing van het geleerde te ontdekken.

Inhoud training

Veroorzaker, lasthebber en toeschouwer

  • Wat is herkenbaar op je eigen werkplek?
  • Ieders aandeel in situaties waar grensoverschrijdend gedrag speelt.
  • De olifant in de kamer: zijn we niet doorgeslagen in deze ‘woke’ trend?
  • Wat is nog onschuldig en waar ligt de grens?

De grens van grensoverschrijdend gedrag

  • Het verkennen van verschillende perspectieven op grensoverschrijdend gedrag.
  • Bewust worden en zijn van je eigen grens.
  • Waarom maak je iets wel of niet bespreekbaar?

Het gesprek aangaan

  • Hoe maak je ongewenst gedrag tijdig bespreekbaar?
  • Hoe kunnen we naar elkaar luisteren ook als we van mening verschillen?
  • Bereid zijn je te verplaatsen in de beleving van de ander: oprecht, nieuwsgierig en zonder oordeel.
  • Ieders eigen verantwoordelijkheid voor een sociaal veilige werkplek.

Er is meer dat ons verbindt dan ons onderscheidt

  • Het besef dat mensen elkaar (meestal) niet bewust willen beschadigen.
  • Hoe iedereen belang heeft bij een sociaal veilige werkplek.
  • Wat maakt een afdeling sociaal veilig?

Mogelijkheden als je getuige bent van (heftig) overschrijdend gedrag

  • De aandacht trekken van de lastveroorzaker en deze afleiden van de lasthebber.
  • Ingrijpen op een (verbale) manier die de situatie niet escaleert.
  • Noteren of filmen wat er is gebeurd.
  • Iemand anders vragen of inschakelen om in actie te komen.
  • Later alsnog in actie komen als direct actie te risicovol of lastig is.

Waar kan ik terecht als we er samen niet uitkomen?

  • De rol van een teamleider, vertrouwenspersoon en mediator.
  • Juridisch loket & klachtprocedure.
  • Wat zeg het protocol?

Wat maakt onze trainingen zo succesvol?

Wat maakt onze trainingen zo succesvol?

Maatwerk

Samen met jullie bepalen we de specifieke behoeftes van jullie organisatie én medewerkers. Er zijn geen standaard trainingen!

Persoonlijke doelen en simulatie

Een individuele intake zorgt er voor dat de praktijksimulaties met acteur zijn afgestemd op de persoonlijke dilemma’s en uitdagingen van de deelnemers.

Nazorg en follow-up

Wij borgen de toepassing en top-of-mind van de opgedane vaardigheden. Daarnaast mogen deelnemers nog vier maanden lang met de trainer contact opnemen over lastige agressie incidenten.

Agressiehantering doe je samen. Wij streven naar een nauwe samenwerking, afstemming, advisering en begeleiding. Daarnaast zetten onze acteurs het lastige en agressieve gedrag neer in realistische praktijksimulaties. Dit is een indringende en effectieve manier voor de deelnemers om te ontdekken hoe de theorie hen persoonlijk het beste past.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat AgressieWerk.nl voor de sociale veiligheid in uw organisatie kan betekenen. Bel ons op 06-4217 0546 of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat AgressieWerk.nl voor de sociale veiligheid in uw organisatie kan betekenen.

Bel ons op 06-4217 0546

of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

Gratis adviesgesprek

Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jullie huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wil je met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heb je een vraag over onze trainingen of ben je geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen je graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This