Training: Pesten op de Werkvloer
Agressie van collega’s hakt erin
Agressie binnen een bedrijf heeft een grotere invloed op medewerkers dan agressie van buiten, zoals door klanten. Dat blijkt uit cijfers van TNO en CBS. Werknemers die agressie op de werkvloer hebben meegemaakt, hebben twee keer zoveel kans op een burn-out en anderhalf keer zoveel op ziekteverzuim als bij werknemers die geen agressie ervaren. Het gaat onder meer om intimidatie, pesten, roddelen en buitensluiten of fysiek geweld.
Bijna één op de zes werknemers heeft ermee te maken. Daders zijn collega’s of leidinggevenden. Twee jaar na een incident heeft een werknemer er vaak nog last van, melden TNO en CBS. Vooral in de industrie, het gevangeniswezen en de telecommunicatie is agressie op het werk een probleem. (Bron: Nos.nl)
Klik hier voor de video en artikel
In deze tijd van economische crisis staan werknemers vaak onder grote druk. Men is bang zijn of haar baan te verliezen, en daardoor is er minder aandacht voor het sociale aspect van het werk. Deze druk brengt soms het slechtste in ons naar boven en dan moeten sommige collega’s het ontgelden. Ook managers en leidinggevende gaan, onder druk, in de fout. Uit angst dat ze hun doelstellingen niet zullen halen zetten ze middelen in die agressief overkomen bij een werknemer.
Het moge duidelijk zijn dat een collega die gepest, geïntimideerd, genegeerd of bedreigd wordt grote gevolgen ondervindt voor diens welzijn en productiviteit. Een slachtoffer van agressief gedrag van een naaste collega of leidinggevende zal minder energie hebben voor de taken die hij moet uitvoeren. Daarnaast zal een gepeste medewerker minder creatief zijn en minder in staat zijn om zich 100% in te zetten voor het bedrijf. Wanneer het agressieve gedrag langdurig aanhoud zal een werknemer zich vaker ziek melden, langdurig uitvallen en uiteindelijk zelfs weggaan bij een bedrijf. Dat deze werknemer grote gezondheidsschade schade oploopt is niet de enige kostenpost. Ook het bedrijf lijdt schade, en daarmee ook de maatschappij.
Volgens het onderzoek van het TNO is het van belang dat men hier aandacht aan besteedt. Leidinggevende dienen sneller in te grijpen wanneer zij agressief gedrag signaleren, zij moeten zelf het goede voorbeeld geven in de gewenste omgangsvormen en daarin beter worden geschoold.
Praktijk voorbeeld
Een uitzendkracht bij een overheidsinstelling maakt zich zorgen over haar positie. Vaste contracten worden in deze economische tijden nauwelijks meer uitgedeeld, en uitzendkrachten verdwijnen één voor één. De frustratie en angst over deze onzekerheid zet ze om in een politiek spel. Ze begint aan te geven bij haar leidinggevende hoe veel werk ze verzet, en ook mensen er op te wijzen wie volgens haar niet functioneert. Door haar eigen functioneren boven dat van anderen te plaatsen hoopt ze zichzelf onmisbaar op de afdeling te maken, of in elk geval niet de volgende uitzendkracht te zijn die moet verdwijnen.
Doordat dit soort verwijten vooral achter de rug van anderen om worden uitgesproken ontstaat er op de afdeling een sfeer van achterdocht. Wie heeft nou precies wat gezegd? Andere medewerkers voelen zich nu ook onder druk staan, zitten minder prettig in hun vel, en functioneren hierdoor minder. Steeds vaker beginnen andere medewerkers zich nu ook te bedienen van dit soort tactieken. Soms uit pure verontwaardiging, maar ook uit angst om de baan te verliezen.
Klik hier voor het volledige rapport van het onderzoek door TNO.
Gratis adviesgesprek
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jullie huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wil je met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!
Heeft u een vraag?
Heb je een vraag over onze trainingen of ben je geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen je graag verder!