Agressietraining voor juridische professionals

Agressietraining voor juridische professionals

Voor wie?

Juridische professionals: rechters, officieren van justitie, advocaten, notarissen en juridisch medewerkers.

Deze professionals in de rechtspraktijk hebben allemaal te maken met soms zeer tegengestelde belangen en hoog oplopende emoties. Soms leidt dat tot agressie. In de zittingzaal of op het eigen kantoor.

Herkent u de volgende situaties?

U heeft als juridische professional de rol om de regie te hebben in het gesprek. Omdat u in het proces deskundig bent of omdat dit zo in de wet is geregeld.

En soms gaat dat mis. Een vader die gaat schelden en een dreigende houding aanneemt omdat hij zijn kind niet mag zien. Een verdachte die je toebijt dat hij weet waar je woont. Een gesprek op kantoor tussen nabestaanden dat uitloopt in een handgemeen.

Niet iedereen aanvaardt gedwee het wettelijk kader of de grenzen daarvan. Plots ontstaat er een soort machtsstrijd met uw eigen cliënt. Of met een verdachte, een getuige of een andere rechtzoekende. U begrijpt wel de emoties die de ander heeft, maar de dreigende taal of het intimiderende gedrag brengen u toch van uw stuk en hebben impact op uw werk.

Resultaat van onze training

Advocaten, rechters, officieren, notarissen en hun ondersteunend personeel zorgen met een luisterende houding, handige woordkeus en adequate opstelling voor hun eigen veiligheid.

Kennis en inzicht van macht en onmacht en van voorspelbaar conflictgedrag geven ruimte om de regie te behouden en met zelfvertrouwen ook lastige gesprekken te voeren.

Professionele zelfbeheersing en vaardigheid in het houden van contact voorkomen verdere escalatie en zorgen voor de-escalatie. Cliënten en rechtzoekenden voelen zich beter gehoord. Dat vergroot het draagvlak van de over hen genomen beslissingen.

Lees hieronder hóe wij dit doen.

AgressieWerk training omgaan met agressie

Wanda Everts: voormalig rechter, opleidingscoördinator en vice-president van een rechtbank. Nu gespecialiseerd in trainingen, mediation en coaching. (Profiel)

Voor wie?

Juridische professionals: rechters, officieren van justitie, advocaten, notarissen en juridisch medewerkers.

Deze professionals in de rechtspraktijk hebben allemaal te maken met soms zeer tegengestelde belangen en hoog oplopende emoties. Soms leidt dat tot agressie. In de zittingzaal of op het eigen kantoor.

Herkent u de volgende situaties?

U heeft als juridische professional de rol om de regie te hebben in het gesprek. Omdat u in het proces deskundig bent of omdat dit zo in de wet is geregeld.

En soms gaat dat mis. Een vader die gaat schelden en een dreigende houding aanneemt omdat hij zijn kind niet mag zien. Een verdachte die je toebijt dat hij weet waar je woont. Een gesprek op kantoor tussen nabestaanden dat uitloopt in een handgemeen.

Niet iedereen aanvaardt gedwee het wettelijk kader of de grenzen daarvan. Plots ontstaat er een soort machtsstrijd met uw eigen cliënt. Of een verdachte, een getuige of een andere rechtzoekende. U begrijpt wel de emoties die de ander heeft, maar de dreigende taal of het intimiderende gedrag brengen u toch van uw stuk en hebben impact op uw werk.

Resultaat van onze training

Advocaten, rechters, officieren, notarissen en hun ondersteunend personeel zorgen met een luisterende houding, handige woordkeus en adequate opstelling voor hun eigen veiligheid.

Kennis en inzicht van macht en onmacht en van voorspelbaar conflictgedrag geven ruimte om de regie te behouden en met zelfvertrouwen ook lastige gesprekken te voeren.

Professionele zelfbeheersing en vaardigheid in het houden van contact voorkomen verdere escalatie en zorgen voor de-escalatie. Cliënten en rechtzoekenden voelen zich beter gehoord. Dat vergroot het draagvlak van de over hen genomen beslissingen.

Wanda Everts: voormalig rechter, opleidingscoördinator en vice-president van een rechtbank. Nu gespecialiseerd in trainingen, mediation en coaching. (Profiel).

Liever geen fysieke training? In verband met Corona bieden wij nu ook online trainingen.

Lees meer over onze online training

De online training is een afgeslankte vorm van de training zoals beschreven op deze pagina. De training is te volgen via Zoom, MS Teams of Jitsy.

Deelnemers ontvangen vooraf aan de training de belangrijkste theorie in één powerpoint lesmodule. Ook ontvangen zij een intake formulier. Hierop geven zij aan welke situaties zij persoonlijk lastig vinden en wat zij graag willen leren tijdens de online sessie. Hiermee wordt de training op maat gemaakt.

Deelnemers maken kennis met elkaar, de trainer en trainer-acteur in een beveiligde omgeving en gaan aan de slag met de leervragen. Dit doen we met verschillende werkvormen, zowel plenair als afwisselend in kleine groepjes.

De training duurt 2 uur en heeft een maximum van 8 deelnemers.

Wat maakt onze trainingen zo succesvol?

Maatwerk

Samen met u bepalen wij de specifieke behoeftes van uw organisatie én individuele medewerkers. Er zijn geen standaard trainingen!

Persoonlijke doelen en simulatie

Een individuele intake zorgt er voor dat de praktijksimulaties met acteur zijn afgestemd op de persoonlijke dilemma’s en uitdagingen van de deelnemers.

Voorbereiding

Deelnemers worden via diverse kennismodules goed voorbereid op de uiteindelijke training. Ook de individuele intake triggert hen om over agressie na te denken.

Nazorg en follow-up

Wij borgen de toepassing en top-of-mind van de opgedane vaardigheden. Daarnaast mogen deelnemers nog vier maanden lang met de trainer contact opnemen over lastige agressie incidenten.

Onze acteurs zetten het agressieve gedrag neer in praktijksimulaties. Een confronterende en effectieve manier voor de deelnemers om te ontdekken hoe de theorie hen persoonlijk het beste past.

Hoe zien onze agressietrainingen er uit?

Hoe zien onze agressietrainingen er uit?

Fase 1: Afstemming, voorbereiding & intake van persoonlijke uitdagingen

  • Samen met u bepalen we de trainingsbehoefte van uw medewerkers, leidinggevenden en organisatie.
  • Deelnemers krijgen 3 opeenvolgende kennismodules om door te nemen. De theorie en methodieken die hierin worden behandeld versnellen de uiteindelijke training aanzienlijk.
  • Deelnemers vullen een persoonlijke intake in met hun eigen ervaringen en uitdagingen. Dit vormt de basis voor hun praktijksimulaties met de acteur.

Fase 2: Agressietraining

Praktijksimulaties AgressieWerk.nl

De meest gevraagde combinatie van agressiethema’s, trainingsduur 2 dagdelen:

  • Verkennen van agressief gedrag: wat versta jij eronder? Hoe herken je in een vroeg stadium dat emoties op gaan lopen tot agressie? Welke vormen van agressie zijn er en hoe pak je die aan?
  • Communicatie, gedrag en agressie: wat maakt dat mensen agressief worden en wat kun je doen om agressie te voorkomen?
  • Grip op eigen emoties: als reactie op een agressief gedrag van de ander worden we zelf soms ook kortaf, boos of bang. Hoe blijf je dit de baas?
  • Begrenzen van ongewenst gedrag: hoe geef je een grens aan zodat het ongewenste gedrag stopt maar de cliënt zich gehoord voelt en de relatie goed blijft, of zelfs beter wordt?
  • Zorgen voor eigen veiligheid: wat te doen wanneer men geen invloed heeft op de persoon of het explosieve gedrag?
  • Collegiale opvang en nazorg: wat kun je voor elkaar betekenen nadat een incident heeft plaatsgevonden?

Maatwerk
Samen met u bepalen we de trainingsonderdelen die relevant zijn. Uw daadwerkelijke trainingsbehoefte bepaalt het uiteindelijke aantal dagdelen.

Fase 3: Nazorg en follow-up

  • Na de training borgen we de toepassing en het top-of-mind blijven van de opgedane vaardigheden via prikkelende vragen en opdrachten.
  • Deelnemers mogen nog vier maanden lang met de trainer contact opnemen over lastige agressie incidenten.
  • AgressieWerk.nl evalueert samen met de opdrachtgever het verloop en effect van de training.

Aanvullende mogelijkheden

Aanvullende mogelijkheden

Stressmanagement

Training van 1 dagdeel

  • Signaleren van stress bij jezelf en bij de ander
  • Grip op eigen emoties
  • Vaardigheden om stresslevels te beïnvloeden
  • Elkaar onderling steunen en feedback geven
  • Bespreken van weerstanden en emotionele reacties die ontstaan tijdens het werk
Agressietraining Uitgebreid

Training van 3, 4 of 5 dagdelen

  • Verdieping van praktijksimulaties, vaardigheden en collegiale zorg
  • Toepassen van het geleerde en evalueren in volgende training
  • Fysieke weerbaarheid & huisbezoek
  • Protocol en meldingen
Agressietraining Compact

Training van 1 dagdeel

  • Inzicht en theorie
  • Eigen emotie
  • Simulatiecarrousel
  • Collegiale valkuilen
Voor leidinggevenden en managers

Goed werkgeverschap

  • Coaching en reflectie
  • Het Agressieprotocol
  • Registratie en analyse
  • Preventie in organisatie
  • Maatregelen op de werkvloer
  • Opvang en nazorg
  • Optioneel: korte agressietraining voor inzicht in ervaringen medewerkers
  • Optioneel: veiligheidsscan
Stressmanagement

Training van 1 dagdeel

  • Signaleren van stress bij jezelf en bij de ander
  • Grip op eigen emoties
  • Vaardigheden om stresslevels te beïnvloeden
  • Elkaar onderling steunen en feedback geven
  • Bespreken van weerstanden en emotionele reacties die ontstaan tijdens het werk
Agressietraining Compact

Training van 1 dagdeel

  • Inzicht en theorie
  • Eigen emotie
  • Simulatiecarrousel
  • Collegiale valkuilen
Agressietraining Uitgebreid

Training van 3, 4 of 5 dagdelen

  • Verdieping van praktijksimulaties, vaardigheden en collegiale zorg
  • Toepassen van het geleerde en evalueren in volgende training
  • Fysieke weerbaarheid & huisbezoek
  • Protocol en meldingen
Voor leidinggevenden en managers

Goed werkgeverschap

  • Coaching en reflectie
  • Het Agressieprotocol
  • Registratie en analyse
  • Preventie in organisatie
  • Maatregelen op de werkvloer
  • Opvang en nazorg
  • Optioneel: korte agressietraining voor inzicht in ervaringen medewerkers
  • Optioneel: veiligheidsscan

Wat maakt onze trainingen zo succesvol?

Maatwerk

Samen met u bepalen wij de specifieke behoeftes van uw organisatie én individuele ambtenaren of medewerkers. Er zijn geen standaard trainingen!

Persoonlijke doelen en simulatie

Een individuele intake zorgt er voor dat de praktijksimulaties met acteur zijn afgestemd op de persoonlijke dilemma’s en uitdagingen van de deelnemers.

Voorbereiding

Deelnemers worden via diverse kennismodules goed voorbereid op de uiteindelijke training. Ook de individuele intake triggert hen om over agressie na te denken.

Nazorg en follow-up

Wij borgen de toepassing en top-of-mind van de opgedane vaardigheden. Daarnaast mogen deelnemers nog vier maanden lang met de trainer contact opnemen over lastige agressie incidenten.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat AgressieWerk.nl voor de veiligheid van uw medewerkers kan betekenen. Bel ons op 06-4217 0546 of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

Vragen of interesse?

Wij onderzoeken graag met u wat AgressieWerk.nl voor de veiligheid van uw medewerkers kan betekenen.

Bel ons op 06-4217 0546

of vraag een geheel vrijblijvend adviesgesprek aan.

”De twee mensen waarmee ik in contact ben gebracht en die de cursus gefaciliteerd hebben waren waanzinnig in hun vak. Nooit geen negatieve uiting gemaakt, altijd positieve feedback met een punt van aandacht. Het kritische punt wordt wel in de cursus verwerkt, ongemerkt, waardoor degene er altijd iets aan heeft.”

Majorie de Weerd

deelnemer agressietraining

Gratis adviesgesprek

We komen graag praten om helder te krijgen wat nu de situatie is en wat het gewenste resultaat moet zijn van de training. Wilt u met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze trainingen of bent u geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This