/Webinar 10 oktober 2025/
Herken je als apotheekmedewerker het volgende?
- “Waarom moet ik betalen voor paracetamol? De dokter heeft het voorgeschreven! Belachelijk!”
- “Ik betaal al een hoge premie, nu ook nog een eigen bijdrage? Jullie verdienen er goed aan. Stelletje zakkenvullers!”
- “Wij maar wachten, terwijl zij lopen te lanterfanteren…”
- “Hoe moeilijk kan het zijn om even een recept te regelen. Schandalig hoelang het allemaal duurt…”
Als apotheker wil je klanten natuurlijk zo goed mogelijk helpen. Je bent secuur met de juiste medicatie, geeft voorlichting over het gebruik daarvan, over de procedures én over de betaling. De meeste klanten waarderen wat je doet, accepteren de wachttijd en begrijpen de eigen bijdrage.
Helaas zijn er ook steeds meer klanten die wél in de discussie gaan over de eigen bijdrage, het merk van de medicatie of andere zaken. Zoals de tijd tussen een recept afgeven en de medicatie daadwerkelijk ontvangen. Zuchten, hardop klagen en jou verwijten maken over de wachttijd. En dan zijn er nog de mensen die medicatie eisen zonder een recept en alles uit de kast trekken om hun zin te krijgen: slijmen, schreeuwen, schelden, chanteren en intimideren.
Wat doe je dan? Als iemand blijft aandringen op een uitzonderingspositie? Het jou persoonlijk aanrekent dat zijn of haar gezondheid verslechtert? Elke maatregel betwist? Met jou in discussie wil gaan over het nut en de noodzaak?
Dit gedrag is niet alleen lastig om in goede banen te leiden, het is ook tijdrovend, stress verhogend en soms zelfs mentaal en fysiek beschadigend. Je wordt er op z’n minst chagrijnig van!
Hoe stop je de discussie, begrens je onbeschoft gedrag maar houd je wel contact met de klant?
In dit webinar nemen we je hierin mee en geven we je 7 tips die je direct kunt toepassen.
Webinar 10 oktober 2025
Dus, werk jij in een apotheek en herken je bovenstaande situaties? Meld je dan aan voor dit gratis webinar in de Week van de Veiligheid, op 10 oktober 2025 van 12.00 tot 13.00 uur. Aanmelden kan via info@agressiewerk.nl. Stuur ons een e-mail en je ontvangt een link voor het webinar.
Geïnteresseerd in onze agressie trainingen? Kijk dan ook eens bij onze training voor zorgmedewerkers.

Lucia
