Een intrigerende quote van Nelleke Noordervliet in de Trouw: “’Ze luisteren niet’ is de klacht van iemand die niet echt gehoord wil worden”.

In de maatschappij van tegenwoordig zijn veel voorbeelden van discussies, protestacties, escalaties en rellen waarbij bovenstaande als argument wordt gebruikt voor de vorm en heftigheid van het gedrag. Uit de overtuiging of angst niet gehoord te worden overschreeuwen we onszelf en het liefst de ander. Noordervliet vraagt zich af of dit wel terecht is. Hebben mensen het vooraf al eens op rustige toon geprobeerd? Is hier nog sprake van een debat of dialoog, of gewoon van aanvallen omdat je verwacht dat de ander je onheus gaat bejegenen?

Onze trainers komen op veel werkvloeren onvrede tegen tussen werkgever en werknemer. Tussen medewerker en cliënt. Tussen kantoor en de werkvloer. Vaak is die onvrede tastbaar, maar niet of nauwelijks uitgesproken. Waarom? En daar duikt dat zinnetje op: “Ze luisteren toch niet.” Uit onvrede over het gebrek aan verbetering of invoelen heeft men communicatie maar opgegeven en is al wat blijft een passief agressieve houding of gelaten teleurstelling.

Dit kan terecht zijn. Natuurlijk zijn er mensen bij wie iedere poging tot communicatie doodslaat. Maar bij AgressieWerk merken we vaak dat het gesprek stokt omdat er nooit een gesprek is geweest. Men dient een klacht in of uit onvrede… en dat is het dan. Maar er echt voor gaan zitten, uitleggen wat de situatie is, horen hoe de ander er over denkt en samen proberen tot een concrete oplossing te komen ontbreekt er nog wel eens aan.

Als iets je na aan het hart ligt, waarom dan niet de moeite nemen voor een tweede en een derde gesprek? We leggen onvrede vaak te eenvoudig bij de ander neer met als onderliggende boodschap: ‘nou, los dit maar op’. Wellicht bereik je meer door de ander daarbij te helpen en samen het gesprek aan te gaan. Het er bij laten of boos zijn omdat ‘ze toch niet luisteren’ brengt je ook niet verder.

En misschien ontdek je door zélf eens goed te luisteren eerder een oplossing voor jouw probleem.

 

The following two tabs change content below.

Lucia

Agressietrainer
Sinds ik dertig jaar geleden begon in een vrouwenopvang in Amerika heeft mijn hele carrière gedraaid om de vele facetten van agressie en agressief gedrag. Als trainer heb ik ondertussen duizenden werknemers geholpen met hun kennis, zelfbeheersing en de vaardigheden voor het voorkomen en tegengaan van agressief gedrag. Duidelijk en vriendelijk, mét ruimte voor de ander. Het bijdragen aan het werkplezier van al deze mensen vind ik fantastisch. Is op uw werk agressie een probleem? Laat het mij weten!

Pin It on Pinterest

Share This