Agressie en geweld in het openbaar vervoer, wat kun je daar nou tegen doen? Het lijkt vooral erger te worden, blijkt uit de personeelsmonitor 2016 van kennisplatform Crow, ‘Sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer’.

Aantal agressie incidenten neemt toe

Bijna twee op de drie medewerkers in het stads- of streekvervoer is in 2016 één of meerdere keren slachtoffer geworden van geweld. In verhouding met 2014 is dat een stijging van 60% naar 62%. Vooral het OV in de grote steden heeft het zwaar te verduren.

Het percentage medewerkers dat mishandeling, bedreiging of diefstal heeft meegemaakt (strafbare incidenten) steeg met 2 procent, van 32% in 2014 naar 34% in 2016. Het percentage medewerkers dat slachtoffer werd van lastigvallen, pesten of spugen (niet-strafbare incidenten), steeg ook met twee procent, naar 58%.

De achtergronden en oorzaken worden al jarenlang uitgekauwd, maar voorlopig hebben de conducteurs en chauffeurs ter plekke verrekte weinig aan al die analyses. Hierbij een 6-tal tips die conducteurs en chauffeurs kunnen helpen meer grip te krijgen op agressie in het openbaar vervoer. In onze ervaring als trainers bij AgressieWerk blijkt keer op keer dat het volgen van deze tips de frequentie en heftigheid van agressie tegen kan gaan.

Tip 1: eigen veiligheid voorop

Het klinkt misschien wat flauw, maar dit is met recht de eerste tip. Zie jij iets aan de lichaamstaal of het gedrag wat jou een erg onveilig gevoel geeft? Haal dan collega’s of beveiliging erbij voor je het contact aan gaat. Kan dat niet? Houdt dan afstand. Weet dat ook de politie nooit alleen op een onveilige situatie afstapt. Doe dat dus ook niet als conducteur of chauffeur!

Tip 2: haal de ander uit de anonimiteit

Maak duidelijk dat je iemand hebt gezien. Kijk mensen vriendelijk aan en begroet hen. Uit onderzoek blijkt dat daders het lastig vinden om bekeken te zijn en liever een slachtoffer zoeken die hen niet heeft gezien.

Tip 3: haal jezelf uit de anonimiteit

Zorg dat ze jou als mens ervaren. Een anoniem uniform behandelen ze anders dan een medemens. Een vriendelijk eerste contact, verbaal en non-verbaal, kan een drempel opwerpen om jou later alsnog agressief te bejegenen.

Tip 4: wacht niet te lang

Kom in actie bij het eerste grensoverschrijdend gedrag. Het gedrag is nog niet ontspoord en je bent zelf nog rustig. Je kunt vriendelijk én duidelijk vertellen wat je wel en niet wil. Als je wacht met corrigeren tot de gemoederen zijn opgelopen zal het sneller ontsporen, zowel bij jezelf als de ander.

Tip 5: wees duidelijk én vriendelijk

Iemand afkeurend corrigeren op zijn gedrag levert snel een tegenreactie en discussie op. Dezelfde boodschap vriendelijk brengen leidt misschien ook tot gemopper, maar als dat het ergste is, prima! Laat je verder überhaupt niet verleiden tot een discussie over de regels. Iemand die fout zit discussieert om zijn zin te krijgen. En als jij daar tegenin gaat voelt het snel als niet gehoord, begrepen of gerespecteerd worden. En dát zijn dingen waar iemand (oprecht!) boos om wordt.

Tip 6: adem uit en weer in

Deze tip heette eerst ‘blijf rustig’. Makkelijk gezegd terwijl je wordt uitgescholden of bedreigd. Je instinct doet hard zijn best je hele lijf in een vecht en / of vlucht stand te krijgen. Gelukkig doet écht even goed uitademen (zo’n acht seconden) al wonderen voor je hartslag en zelfcontrole. Doe dit bijvoorbeeld als de passagier weer aan het praten / zeuren / schelden is.

Resultaat

Helpen deze zes tips tegen een zwaar agressief persoon of een gewapende overval? Nee. Dat is en blijft helaas een maatschappelijk probleem voor sociologen en justitie. Maar deze tips helpen wél bij die vele momenten dat een slecht humeur of kleine confrontatie uit kan lopen op een agressief conflict, zoals schelden, beledigen en dreigen.

Meer weten?

Meer weten over agressie en agressietrainingen? Bekijk ons trainingsaanbod of neem contact met ons op. We onderzoeken samen hoe we jouw werk en het openbaar vervoer fijner en veiliger kunnen maken.

(bron afbeelding: flickr.com faceme)

The following two tabs change content below.

Lucia

Agressietrainer
Sinds ik dertig jaar geleden begon in een vrouwenopvang in Amerika heeft mijn hele carrière gedraaid om de vele facetten van agressie en agressief gedrag. Als trainer heb ik ondertussen duizenden werknemers geholpen met hun kennis, zelfbeheersing en de vaardigheden voor het voorkomen en tegengaan van agressief gedrag. Duidelijk en vriendelijk, mét ruimte voor de ander. Het bijdragen aan het werkplezier van al deze mensen vind ik fantastisch. Is op uw werk agressie een probleem? Laat het mij weten!

Pin It on Pinterest

Share This