Zowel frustratie als een burn-out is iets wat wordt opgebouwd.

Stapelen

Kijk bijvoorbeeld eens naar mevrouw Jansen. Zenuwachtig én gehaast is ze onderweg naar het ziekenhuis voor de uitslag van een test. De autobestuurder voor haar let niet op en laat het stoplicht oranje worden. Ze kiest net de verkeerde rijstrook en ziet iedereen doorrijden terwijl ze zelf stapvoets opschiet. Na een onbegrijpelijke aanmeldzuil arriveert ze net iets te laat bij de poli. Ze meldt zich bij de balie en neemt plaats in de wachtruimte. En wacht… Mensen die later komen gaan wél al binnen bij een arts. Zou de afspraak wel goed gemaakt zijn? Na twintig minuten sudderen is ze er wel klaar mee en stormt ze naar de balie.

Stel dat jij een medewerker aan die balie bent. Je hebt net een lading aan telefoontjes gehad van mensen die een afspraak willen op een tijd die niet meer beschikbaar was. Hun irritatie en teleurstelling komen ook via de telefoon prima over. Je wilt even bijkomen met een kop koffie als daar iemand komt aangestormd.

Opvangen / impact / op

Dat vraagt wat van je als zorgmedewerker. Even goed in- en uitademen. Je luistert en laat haar uitrazen. Je vat samen waar ze mee komt. Je blijft rustig en als je ziet dat ze gekalmeerd is leg je de procedure uit en doet je best om haar te helpen. Gerustgesteld loopt mevrouw Jansen terug naar de wachtruimte. Zo, eindelijk tijd voor je kop koffie.

Een klein voorbeeldje van effectief omgaan met frustratie /agressie. Zonder training niet altijd even makkelijk, maar wel heel vaak nodig. Vooral in de zorg, waar mensen gespannen zijn over hun gezondheid of die van hun geliefden.

Soms zijn het frustraties met de zorgverlening die jij als medewerker over je heen krijgt, soms is het op de persoon gericht. “Zeg, slome sukkel, jij zorgt ervoor dat ik nú een arts spreek!” Ga er maar aan staan. Verpleegkundigen, artsen, servicemedewerkers, laboranten, fysiotherapeuten, et cetera: het komt voor op alle afdelingen en in alle functies.

Terwijl veel zorgverleners juist in de zorg zijn gaan werken om anderen te helpen. Het type die een ander vaak op de eerste plaats zet. Maar jezelf blijven wegcijferen en incasseren is niet gezond. Uiteindelijk ben je ‘op’. Je mag en moet ook goed voor jezelf zorgen.

Leren omgaan met agressie

Als trainingsacteur draag ik daar samen met een trainer aan bij. Tijdens een training omgaan met agressie en lastig gedrag leren deelnemers verschillende soorten agressie te herkennen en hoe te handelen. Verbaal en mentaal. Uitgangspunt is jóuw welzijn: je hebt grenzen en die mag je bewaken. Door de voor jou lastige scenario’s met mij te oefenen (inclusief de bijbehorende spanning, instincten en emoties) kun je je nieuwe vaardigheden straks makkelijker in de praktijk brengen, want: je hebt het al eens gedaan!

Goed voor jezelf zorgen mag wel eens voorop staan.

Agressietraining

Wil je meer weten over het effectief omgaan met lastig gedrag? Neem contact met ons op of kijk eens bij onze training Omgaan met lastig en agressief gedrag.

The following two tabs change content below.

Karin van Dijk

Als trainingsacteur krijg ik energie van het coachen en geven van zelfvertrouwen door middel van mijn spel, waarbij ik uitga van wat iemand al goed kan en wat al werkt. Zelf leer ik ook elke keer en dit past bij mijn eigen ‘groei’ mindset: als je denkt dat je alles al weet, dan heb je nog veel te leren.

Laatste berichten van Karin van Dijk (toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This