Lucia Looijestijn
Agressie als rode draad
Agressie loopt als een rode draad door mijn vijfendertig jaar aan werkervaring. Zo zag ik de impact van machteloosheid in een Women Rescue Shelter (Boston, Massachusetts). Via empowerment trainingen leerde ik hoe zelfvertrouwen kan groeien door anders te denken over eigenwaarde en assertiviteit. En als psychotherapeute heb ik jarenlang de kracht van contact en wederzijds luisteren gezien en overgebracht.
Dit gaf voldoening, maar ik kon er nog te weinig in kwijt. Ik wilde de kracht van wat ik had geleerd aan méér mensen overbrengen! Daarom besloot ik agressietrainer te worden. En nu geef ik al meer dan 12 jaar groepstrainingen in omgaan met agressief en lastig gedrag.
Agressief gedrag ontstaat in mijn ervaring vaak omdat we niet goed (kunnen) luisteren naar elkaar, door stress, onbegrip of gebrek aan tijd. In mijn agressietrainingen leer ik deelnemers goed naar zichzelf te luisteren en tegelijkertijd beter naar de ander te luisteren. Belangrijk hierbij is inzicht en grip op je eigen (instinctieve) reacties en emoties. Dit stelt je in staat met zelfvertrouwen duidelijk én vriendelijk te blijven communiceren tijdens situaties waarin emoties anders hoog kunnen oplopen.
Voor mij staat AgressieWerk.nl voor samenwerking met passie. Passie die zich vertaald in betrokkenheid. Betrokkenheid die zorgt voor contact. En dat contáct zorgt weer voor resultaat en plezier!
“Als je écht contact maakt en je laat zien in de interactie met anderen, kunnen er juweeltjes ontstaan.”
Protocol versus gevoel is even wennen
Bijna elke organisatie waar wij mee samenwerken heeft een agressieprotocol. Soms is dit een stoffig document, onderin de spreekwoordelijke la. Bij anderen is het een actueel en een regelmatig geüpdatet document. Bij vele wordt er niet naar gehandeld. Hoe zit dat bij...
AgressieWerk.nl en Valtes gaan samenwerken
AgressieWerk.nl gaat samenwerken met Valtes. Dit partnerschap richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid van informatie en ondersteuning voor mantelzorgers door middel van digitale oplossingen. Valtes is een jonge organisatie die zich richt op het juist...
Als leidinggevende is een ‘open deur’ niet genoeg
“Mijn deur staat altijd open!”“Intimidatie, pesten… noem maar op… vertel het mij en ik zal luisteren!”“Ook als ík iets doe of zeg wat niet in de haak is, ik sta open voor feedback, ik hoor het graag!” ...is niet zo drempelverlagend als je denkt Dit is wat bestuurders,...
Een zakelijk contact aanspreken op gedrag én de relatie behouden
Best spannend om te doen: een zakelijk contact aanspreken op gedrag waar jij je niet prettig bij voelt! Bijvoorbeeld een klant, of juist een leverancier. Je hebt de ander nodig, en die relatie wil je niet riskeren, toch? Nou, nee. Juist dat je elkaar nodig hebt is dé...
Een (on)gemakkelijke waarheid
Soms kom je een artikel tegen dat je echt raakt en nog een tijd bezig houdt. Dat gebeurde mij bij een recent artikel in de Volkskrant van dr. Arno Bisschop, arts en oprichter van TalentCare. Hij beschrijft hoe het ‘normaal’ is dat medisch specialisten de jongere...
Pesten in het verzorgingstehuis
Onderstaand artikel verscheen in het blad 'Margriet' 39 | 2018, zowel online als de gedrukte versie. AgressieWerk.nl werd voor het artikel geïnterviewd. Twintig procent van de bewoners in een verzorgingstehuis wordt weleens gepest door medebewoners. De pesterijen...
Slachtoffers van wraakporno helpen is niet genoeg
Afgelopen week was het weer een hot item in de media: wraakporno. Beelden van honderden Nederlandse en Vlaamse meisjes worden door ruim 5.000 jongens gedeeld in een besloten netwerk. Deze beelden kunnen de slachtoffers hun hele leven blijven achtervolgen, want een...
Waarom jongeren wijzen op de gevaren van Social Media niet genoeg is
"People think it's all about misery and desperation and death and all that shite, which is not to be ignored. But what they forget is the pleasure of it. Otherwise we wouldn't do it." - Mark Renton, Trainspotting Onlangs gaf ik een training op een school waar de...
Casus: slecht nieuws in het ziekenhuis
Familieleden vinden de opname van een geliefde soms nog erger dan de patiënt zelf. Als je als medewerker dit niet in de juiste paden weet te leiden, gaat het snel mis. Zo ook bij Suzanne, transferverpleegkundige in een klein ziekenhuis. Verhuizing van moeder Suzanne...
Casus: frustratie tussen collega’s
In drukke tijden kan er snel frustratie tussen collega’s onderling ontstaan. Zo ook in deze casus op het gemeentehuis van een middelgrote gemeente. Henk, een 42 jarige man met indrukwekkende witte baard, voert iedere week consultgesprekken. Deze gaan vaak over...
Gratis adviesgesprek
Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over jullie huidige situatie en het gewenste resultaat van een training. Wil je met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!
Heeft u een vraag?
Heb je een vraag over onze trainingen of ben je geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen je graag verder!