Lucia Looijestijn

Lucia Looijestijn - AgressiewerkAgressie als rode draad

Agressie loopt als een rode draad door mijn dertig jaar aan werkervaring. Zo zag ik de impact van machteloosheid in een Women Rescue Shelter (Boston, Massachusetts). Empowerment trainingen leerden mij hoe zelfvertrouwen kan groeien door anders te denken over eigenwaarde en assertiviteit. En als psychotherapeute heb ik jarenlang de kracht van contact en wederzijds luisteren gezien en overgebracht.

Dit gaf voldoening, maar ik kon er nog te weinig in kwijt. Ik wilde de kracht van wat ik had geleerd aan méér mensen overbrengen! Daarom besloot ik agressietrainer te worden. En nu geef ik al meer dan 10 jaar groepstrainingen in omgaan met agressief en lastig gedrag.

Agressief gedrag ontstaat in mijn ervaring vaak omdat we niet goed (kunnen) luisteren naar elkaar, door stress, onbegrip of gebrek aan tijd. In mijn agressietrainingen leer ik deelnemers goed naar zichzelf te luisteren en tegelijkertijd beter naar de ander te luisteren. Belangrijk hierbij is inzicht en grip op je eigen (instinctieve) reacties en emoties. Dit stelt je in staat met zelfvertrouwen duidelijk én vriendelijk te blijven communiceren tijdens situaties waarin emoties anders hoog kunnen oplopen.

Voor mij staat AgressieWerk.nl voor samenwerking met passie. Passie die zich vertaald in betrokkenheid. Betrokkenheid die zorgt voor contact. En dat contáct zorgt weer voor resultaat en plezier!

“Als je écht contact maakt en je laat zien in de interactie met anderen, kunnen er juweeltjes ontstaan.”

>> Lees meer over mijn ontwikkeling en motivatie
Van kattenkop tot Agressietrainer

Als kind nummer 7 uit een gezin met 8 kinderen moest ik alles uit de kast trekken om aandacht c.q. mijn zin te krijgen. Vaak werd ik een kattenkop genoemd. Terwijl ik alleen voor mezelf opkwam. Tenminste, dat dacht ik.

Ook als jong volwassene kwam ik in botsing met anderen en raakte dan verzeild in discussies over mijn heftigheid. Het ging nooit over de inhoud en dat was erg frustrerend.

Boston, Massachusetts

Een belangrijke ontwikkeling maakte ik door in de VS, waar ik op mijn twintigste naar afreisde en tien jaar heb gewoond. Daar werkte ik onder andere in Massachusetts en Colorado in de vrouwenopvang. Tegelijk met de cliënten leerde ik daar mijn zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten. Tijdens intensieve trainingen leerde ik ook assertief te communiceren: opkomen voor jezelf met behoud van aandacht voor de ander. Daarmee begon de rode draad in m’n leven die ik tot op de dag van vandaag volg.

Ik kom u douchen

Tijdens mijn opleiding tot psychotherapeute (terug in Nederland), werkte ik bij een RIBW met onder andere een afdeling voor ouderen met psychische problemen. Op een goede dag was het mijn beurt om mevrouw Janssen te helpen met douchen en aankleden. Mevrouw stond bekend om haar agressieve gedrag. Ik ging naar mevrouw Janssen toe en zei tegen haar: ‘Ik kom u douchen’. Mevrouw Janssen reageerde geïrriteerd. Ze antwoordde dat ik de was mocht doen en haar bed mocht opmaken, maar dat ik haar niet mocht douchen! Ik drong aan, maar mevrouw Janssen herhaalde, armen over elkaar, dat ik niet háár mocht doen. Ze weigerde mee te werken.

Ik zag in een flits de rest van het verhaal als een film voor mij: ik zou gaan mopperen over geen tijd hebben en zij zou net als andere keren met spullen gaan gooien. Maar opeens drong het tot mij door: Mevrouw Janssen wilde niet ‘gedaan’ worden! Haar weerstand en verzet waren een reactie op mijn haast, mijn ongewenste gedrag tegenover haar.

Toen ik dat inzag, ging ik naast haar zitten, bood haar mijn verontschuldigingen aan en vroeg: “Hoe wilt u dat ik u help?” Dit brak het ijs tussen ons. Doordat ik echt contact maakte, verdampte de agressie. En ontstond er iets nieuws tussen ons.

Ik realiseerde mij dat ik hier een sleutel had gevonden in het beter omgaan met agressie. Het besef van de invloed van mijn eigen gedrag op het humeur en het gedrag van anderen.

De kracht van interactie

In de jaren daarna werkte ik als psychotherapeut. Het werd mij opnieuw duidelijk dat het vaak misgaat tussen mensen doordat ze niet goed naar elkaar of zichzelf (kunnen) luisteren. Terwijl juist dat, het echt luisteren én jezelf laten zien in de interactie de beste remedie is tegen agressie!

Van therapeut tot trainer

Als trainer ben ik helemaal op mijn plek. In samenwerking met acteurs krijgen de deelnemers de gelegenheid om van alles uit te proberen in praktijksimulaties. Deelnemers kunnen vrij experimenteren met acteurs en zo ervaren waar zij invloed hebben op het gedrag van andere mensen. Dit vinden ze vaak spannend, en vaak ook intensief. Maar in de praktijk gaat het al snel met veel plezier, en blijkt het altijd weer ontzettend leerzaam te zijn.

Ik creëer een veilige oefensituatie waardoor iedereen zijn eigen antwoord op lastig gedrag kan vinden. Er is namelijk geen standaard antwoord. Per persoon verschilt de aanpak en insteek die je het beste ligt. Daardoor heeft mijn werk iedere dag weer nieuwe uitdagingen en verrassingen.

Ik heb het mooiste werk van de wereld!

Casus: slechts nieuws in het ziekenhuis

Familieleden vinden de opname van een geliefde soms nog erger dan de patiënt zelf. Als je als medewerker dit niet in de juiste paden weet te leiden, gaat het snel mis. Zo ook bij Suzanne, transferverpleegkundige in een klein ziekenhuis. Verhuizing van moeder Suzanne...

Casus: frustratie tussen collega’s

In drukke tijden kan er snel frustratie tussen collega’s onderling ontstaan. Zo ook in deze casus op het gemeentehuis van een middelgrote gemeente. Henk, een 42 jarige man met indrukwekkende witte baard, voert iedere week consultgesprekken. Deze gaan vaak over...

Casus: kleineren in de thuiszorg

In onze agressietrainingen treffen we vaak mensen die het lastig vinden voor zichzelf op te komen. Zo ook Vanessa, een jonge Surinaamse vrouw, klein van stuk, werkzaam in de Thuiszorg. Ze verteld over haar ervaringen met mevrouw De Vries, een oudere, norse vrouw....

Verwarde mensen aan de balie bij de gemeente

Sinds begin 2015 zijn veel zorgtaken verschoven naar de gemeente. Een deel van deze zorgtaken betreft de opvang en begeleiding van mensen met een psychische bijzonderheid. Daarnaast wordt opname in een instelling of beschermd wonen langer uitgesteld. Het Sociaal en...

Zes tips tegen agressie in het openbaar vervoer

Agressie en geweld in het openbaar vervoer, wat kun je daar nou tegen doen? Het lijkt vooral erger te worden, blijkt uit de personeelsmonitor 2016 van kennisplatform Crow, ‘Sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer’. Aantal agressie...

Herkennen en aanpakken ‘witte boorden’ agressie

Vraag een van onze cursisten naar 'agressie' en de Usual Suspects komen voorbij: Schreeuwen, Schelden, Schoppen, Slaan, Spugen en Vloeken. Deze fysieke en verbale vormen zijn heel herkenbaar en al vervelend genoeg. Maar doordat ze zo herkenbaar zijn, vergeten mensen...

Meer IJsland op de werkvloer

sup·por·ter (de; m,v; meervoud: supporters) 1 iem. die een sportclub aanmoedigt; aanhanger Het EK voetbal zit er op. Drie weken lang hield het rollende balletje complete bevolkingsgroepen in zijn greep. Iedereen hoopte vurig op een overwinning van het eigen land. In...

Omdat agressie niet op vakantie gaat

De zomer lijkt een raar moment om medewerkers een agressietraining te laten volgen. De helft is op vakantie, de andere helft heeft het extra druk en de tijdelijke krachten lijken de investering niet waard. Maar precies díe argumenten pleiten juist vóór een...

Gratis adviesgesprek

We komen graag praten om helder te krijgen wat nu de situatie is en wat het gewenste resultaat moet zijn van de training. Wilt u met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze trainingen of bent u geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This