Lucia Looijestijn

Agressie als rode draad

Agressie loopt als een rode draad door mijn vijfendertig jaar aan werkervaring. Zo zag ik de impact van machteloosheid in een Women Rescue Shelter (Boston, Massachusetts). Via empowerment trainingen leerde ik hoe zelfvertrouwen kan groeien door anders te denken over eigenwaarde en assertiviteit. En als psychotherapeute heb ik jarenlang de kracht van contact en wederzijds luisteren gezien en overgebracht.

Dit gaf voldoening, maar ik kon er nog te weinig in kwijt. Ik wilde de kracht van wat ik had geleerd aan méér mensen overbrengen! Daarom besloot ik agressietrainer te worden. En nu geef ik al meer dan 12 jaar groepstrainingen in omgaan met agressief en lastig gedrag.

Agressief gedrag ontstaat in mijn ervaring vaak omdat we niet goed (kunnen) luisteren naar elkaar, door stress, onbegrip of gebrek aan tijd. In mijn agressietrainingen leer ik deelnemers goed naar zichzelf te luisteren en tegelijkertijd beter naar de ander te luisteren. Belangrijk hierbij is inzicht en grip op je eigen (instinctieve) reacties en emoties. Dit stelt je in staat met zelfvertrouwen duidelijk én vriendelijk te blijven communiceren tijdens situaties waarin emoties anders hoog kunnen oplopen.

Voor mij staat AgressieWerk.nl voor samenwerking met passie. Passie die zich vertaald in betrokkenheid. Betrokkenheid die zorgt voor contact. En dat contáct zorgt weer voor resultaat en plezier!

“Als je écht contact maakt en je laat zien in de interactie met anderen, kunnen er juweeltjes ontstaan.”

Een (on)gemakkelijke waarheid

Soms kom je een artikel tegen dat je echt raakt en nog een tijd bezig houdt. Dat gebeurde mij bij een recent artikel in de Volkskrant van dr. Arno Bisschop, arts en oprichter van TalentCare. Hij beschrijft hoe het ‘normaal’ is dat medisch specialisten de jongere...

Pesten in het verzorgingstehuis

Onderstaand artikel verscheen in het blad 'Margriet' 39 | 2018, zowel online als de gedrukte versie. AgressieWerk.nl werd voor het artikel geïnterviewd. Twintig procent van de bewoners in een verzorgingstehuis wordt weleens gepest door medebewoners. De pesterijen...

Casus: slechts nieuws in het ziekenhuis

Familieleden vinden de opname van een geliefde soms nog erger dan de patiënt zelf. Als je als medewerker dit niet in de juiste paden weet te leiden, gaat het snel mis. Zo ook bij Suzanne, transferverpleegkundige in een klein ziekenhuis. Verhuizing van moeder Suzanne...

Casus: frustratie tussen collega’s

In drukke tijden kan er snel frustratie tussen collega’s onderling ontstaan. Zo ook in deze casus op het gemeentehuis van een middelgrote gemeente. Henk, een 42 jarige man met indrukwekkende witte baard, voert iedere week consultgesprekken. Deze gaan vaak over...

Casus: kleineren in de thuiszorg

In onze agressietrainingen treffen we vaak mensen die het lastig vinden voor zichzelf op te komen. Zo ook Vanessa, een jonge Surinaamse vrouw, klein van stuk, werkzaam in de Thuiszorg. Ze verteld over haar ervaringen met mevrouw De Vries, een oudere, norse vrouw....

Verwarde mensen aan de balie bij de gemeente

Sinds begin 2015 zijn veel zorgtaken verschoven naar de gemeente. Een deel van deze zorgtaken betreft de opvang en begeleiding van mensen met een psychische bijzonderheid. Daarnaast wordt opname in een instelling of beschermd wonen langer uitgesteld. Het Sociaal en...

Zes tips tegen agressie in het openbaar vervoer

Agressie en geweld in het openbaar vervoer, wat kun je daar nou tegen doen? Het lijkt vooral erger te worden, blijkt uit de personeelsmonitor 2016 van kennisplatform Crow, ‘Sociale veiligheid van het personeel in het stads- en streekvervoer’. Aantal agressie...

Herkennen en aanpakken ‘witte boorden’ agressie

Vraag een van onze cursisten naar 'agressie' en de Usual Suspects komen voorbij: Schreeuwen, Schelden, Schoppen, Slaan, Spugen en Vloeken. Deze fysieke en verbale vormen zijn heel herkenbaar en al vervelend genoeg. Maar doordat ze zo herkenbaar zijn, vergeten mensen...

Gratis adviesgesprek

We komen graag praten om helder te krijgen wat nu de situatie is en wat het gewenste resultaat moet zijn van de training. Wilt u met ons sparren over de mogelijkheden? Bel 06-4217 0546 of vraag een gratis adviesgesprek aan!

Heeft u een vraag?

Heeft u een vraag over onze trainingen of bent u geïnteresseerd in een kosteloos en vrijblijvend gesprek? Bel 06-4217 0546 of stuur ons een bericht via het contactformulier. Wij helpen u graag verder!

Pin It on Pinterest

Share This