counseling-99740_640Veel mensen maken het helaas wel eens mee op het werk: dat lastige telefoongesprek, dat vervelende incident op de werkvloer, of het gevoel van een totale off-day. Wat is het op zo’n moment dan fijn dat je even bij je collega terecht kan om stoom af te blazen. Maar wat als jij de collega bent die het moet opvangen? Vijf tips om er optimaal te zijn voor de ander.

1. Neem een actieve luisterhouding aan
Als je collega met je wil praten, laat even vallen waar je mee bezig bent. Leg je mobieltje even opzij, kijk niet half naar dat ene e-mailtje op je monitor. Draai je echt even naar hem of haar toe en laat zien dat men je volledige aandacht heeft. Non-verbale lichamelijke communicatie is veel belangrijker dan veel mensen vaak denken.

2. Stel vragen
Alleen luisteren en knikken is een goed begin, maar met alleen maar “Goh” “Joh” en “Echt?” kom je er niet. Vat samen wat de ander je toevertrouwd zodat diegene echt voelt dat je hebt geluisterd. Stel open vragen die uitnodigen om meer te vertellen. Elke keer dat jij de ander het gevoel geeft begrepen te worden gaat er weer een beetje lucht uit die volle ballon.

3. Wacht even met een advies of oordeel
Het is zo verleidelijk: de situatie oplossen met een welgemeend advies. Maar zit de ander wel direct op een oplossing of advies te wachten? Vaak wil men eerst even begrip voor wat men heeft meegemaakt. Geef mensen de kans eerst even te ontladen en ga niet te snel naar de oplossing toe. Soms kan het ook zijn dat je een oordeel hebt over hoe de collega in een situatie handelde. Dit mededelen als er nog zoveel emoties in het spel zijn werkt vaak averechts. En wellicht vind jij de situatie niet zo dramatisch. Dat kan, maar kennelijk is het voor jouw collega wel iets om even vol van te zitten. Eerst ontladen en dan pas oplossen is het devies.

4. Het gaat om de ander
Veel collega’s herkennen de klachten van een ander prima. Wellicht heb je dit alles al eens zelf meegemaakt. Of deed die ene situatie zich een dag daarvoor ook al voor, maar was het toen nog heftiger. Bedenk wel dat het niet altijd zin heeft om dit aan je collega te vertellen. Deze wil juist zijn verhaal bij jou kwijt, niet andersom. Later in het gesprek is er wellicht ruimte om jouw ervaringen te delen, maar wees er eerst voor de ander.

5. Kom er op terug
Veel situaties en pijnpunten zijn na even onderling ontladen en afreageren ogenschijnlijk wel opgelost… of niet? Kom er een aantal dagen later nog eens op terug. Vraag aan je collega hoe het nu gaat. Hoe kijkt men op de situatie terug? Heeft men het achter zich gelaten? Veel mensen nemen soms lastige werksituaties mee naar huis. Door er later nog eens ruimte en begrip voor te tonen kan de laatste angel soms uit een vervelend gevoel worden gehaald.

The following two tabs change content below.

Lucia

Agressietrainer
Sinds ik dertig jaar geleden begon in een vrouwenopvang in Amerika heeft mijn hele carrière gedraaid om de vele facetten van agressie en agressief gedrag. Als trainer heb ik ondertussen duizenden werknemers geholpen met hun kennis, zelfbeheersing en de vaardigheden voor het voorkomen en tegengaan van agressief gedrag. Duidelijk en vriendelijk, mét ruimte voor de ander. Het bijdragen aan het werkplezier van al deze mensen vind ik fantastisch. Is op uw werk agressie een probleem? Laat het mij weten!

Pin It on Pinterest

Share This