Wij mensen kunnen elkaar beïnvloeden met emoties. Gedrag roept vaak gedrag op. In een goede bui zijn of lachen kan heel aanstekelijk werken. Zo is het ook met agressie. Zelfs bij agressietrainers gaat het interne vuurtje echt wel branden als ze geconfronteerd worden met agressiviteit. Als je bij agressie iets voelt kan ik alleen maar zeggen; gefeliciteerd, je bent een mens.
Het geweld tegen hulpverleners rond de jaarwisseling riep bij onze minister-president ook sterke emoties op. Naar eigen zeggen zou hij de relschoppers liefst allemaal persoonlijk in elkaar slaan. Natuurlijk heeft de premier een belangrijke voorbeeldfunctie en zou hij zoiets nooit echt doen. En zoals gezegd, we kunnen hem moeilijk verwijten dat hij deze emotie voelt. Want ook hij is tenslotte maar een mens.
Maar een leidinggevende die uitspreekt dat hij het liefst erop zou willen slaan roept ook emotie op. Vaak horen we op trainingen werknemers uit de zorg, hulpdiensten, ambtenarij en Retail verzuchten dat de maatschappij verhardt. Mensen kiezen steeds vaker voor agressieve confrontatie om hun gelijk te halen. Een premier die aangeeft dat hij het liefst ook zou willen slaan geeft daarin niet het allerbeste signaal af.
Tijdens de trainingen vragen deelnemers wel eens hoe ze hun emoties kunnen uitschakelen. We leggen dan uit dat we dit niet willen omdat emoties een belangrijk waarschuwingssysteem zijn. Het herkennen van je emoties is een goede eerste stap. Ga je die emoties vervolgens uitleven of ga je er professioneel mee om? Je kan stoer zeggen dat je ook wel zou willen slaan, of constructief op zoek gaan naar oplossingen.
Als je rust en controle uitstraalt is de kans dat je wat van die rust overbrengt zeker aanwezig. Geen onhandige kwaliteit voor leiderschap.
Agressietraining
Omgaan met heftige emoties bij jezelf, en die van de ander, zijn belangrijke aspecten van onze trainingen. Daarnaast geven we ook speciale trainingen voor leidinggevenden en het management, voor een beter begrip hóe zij hun medewerkers het beste kunnen steunen en ondersteunen.
Neem contact met ons op of kijk eens bij onze agressietrainingen.
Jan Geerling
Laatste berichten van Jan Geerling (toon alles)
- Waarborgen van de Coronaregels: Hoe stop je eindeloze discussies? - 14/01/2021
- Nepnieuws in tijden van Corona - 23/03/2020
- Een ontevreden cliënt is niet het einde van de wereld - 26/02/2020