sup·por·ter (de; m,v; meervoud: supporters) 1 iem. die een sportclub aanmoedigt; aanhanger
Het EK voetbal zit er op. Drie weken lang hield het rollende balletje complete bevolkingsgroepen in zijn greep. Iedereen hoopte vurig op een overwinning van het eigen land. In de gedragingen van de diverse supportersgroepen vielen echter flinke verschillen op te merken.
Het begin van het toernooi werd ontsierd door rellen rond Russische en Engelse supporters. Vechten, vuurwerk en vuisten hielden de mensen meer bezig dan de kans op een goal. Verder was men meer bezig met kritiek leveren dan daadwerkelijk aanmoedigen. De spelers en begeleiders van deze landen waren veel tijd en energie kwijt met vragen over het gedrag van de eigen aanhang. Of de vroege uitschakeling van beide landen hieraan te wijten is is lastig te bewijzen, maar geholpen heeft het zeker niet.
Gelukkig was er ook nog het IJslandse team. Het hele land stond volledig achter de spelers. De supporters leefden hartstochtelijk mee, moedigden aan als het even wat minder ging, applaudisseerden ook voor de tegenstander, en lieten de ploeg bij een 4-0 achterstand niet vallen. De spelers laafden zich aan deze heerlijke bron van positiviteit en wisten het beste uit zichzelf te halen.
Stel je deze twee scenario’s eens op de werkvloer voor. We merken vaak op trainingen dat het qua feedback makkelijker lijkt om kritiek te leveren dan te complimenteren. Het positieve nemen we vaak ter kennisgeving aan om vervolgens te focussen op het negatieve. Dat kan ook anders! We willen iedereen helpen een ondersteunende en aanmoedigende collega te worden. Help elkaar met het beste uit jezelf halen, is ons devies. Zo willen we graag onze bijdrage leveren aan een positieve, productieve en gezelliger werksfeer. We kunnen allemaal wel een beetje IJsland op de werkvloer gebruiken.
Weten hoe u daar zelf een rol in kan spelen? Bel ons op 06-4217 0546 of stuur ons een bericht, dan kijken we samen wat we kunnen doen.
Jan Geerling
Laatste berichten van Jan Geerling (toon alles)
- Waarborgen van de Coronaregels: Hoe stop je eindeloze discussies? - 14/01/2021
- Nepnieuws in tijden van Corona - 23/03/2020
- Een ontevreden cliënt is niet het einde van de wereld - 26/02/2020