Een goede vriendin van me had net haar eerste jaar erop zitten als afdelingsmanager. Met het hele team gingen ze een aantal dagen teambuilden. Daar zat ook een trainingssessie feedback geven bij. Haar hele eerste jaar had ze wel aangevoeld dat al haar medewerkers een mening hadden over de reorganisaties die onder haar hadden plaats gevonden. Tijdens die sessie kwamen alle opgekropte verhalen er uit. Ze wist niet waar ze geschokter over was: de irritaties die ineens allemaal op tafel kwam te liggen, of het feit dat hier een jaar lang achter haar rug om flink over was geroddeld. Na de sessie werd ook besloten dat voortaan mensen rechtstreeks elkaar zouden aanspreken in plaats van over elkaar te roddelen. Deze belofte hield niet lang stand: een week later kwam een collega mijn goede vriendin al vertellen wie er op de terugweg van de training alweer over haar hadden geroddeld. Een naar gevoel, en wat kan je hiermee?

Klaar met geroddel op de werkvloer?

Net als in het echte leven is het werk een plek voor veel sociale momenten. Je collega’s zie je soms meer dan je eigen familie. En waar mensen samenwerken gaat niet alles altijd op rolletjes. Hoe vaak maak je niet mee dat iemand even zijn hart wil luchten over die ene collega die “nooit iets doet”. Of die ene nieuwe “die fout op fout stapelt”. Of over je baas “die er een zootje van maakt, de vorige was zoveel beter”. Klagen en roddelen lijken een onuitroeibaar onderdeel van de werkvloer, maar kunnen voor een behoorlijk vergiftigde werksituatie zorgen. Hoe pak je dit probleem succesvol aan?

Kap een roddel direct af

Praten bij het koffiezetapparaat is voor velen het verzetje van de werkdag. Maar zodra het gesprek zich op negatieve wijze richt op iemand die er niet bij is, stop ermee! Geef ook direct aan waarom jij niet met dat gesprek verder wil gaan. Belangrijk is dat je het afkappen van dit gesprek vooral bij jezelf kan leggen. Bijvoorbeeld:

  • “Dit begint steeds meer op roddelen te lijken, daar voel ik me niet goed bij.”
  • “Het voelt niet goed om zo over hem / haar te praten.”
  • “Ik praat liever niet over collega’s.”

Verwijs door

Natuurlijk heeft iemand het volste recht ontevreden te zijn over een collega of de gang van zaken op het werk. Maar hoe productief is het als iedereen zijn of haar onderbuikgevoelens gaan bespreken met maatjes, en niet met de persoon om wie het gaat? Klaagt iemand over de baas, of de collega van een andere verdieping, geef aan dat het wellicht handig is deze zaken met die persoon te gaan bespreken.

Maar wat als het over jou gaat?

Als je merkt dat men over jou of je functioneren roddelt, dan kan dat hard aankomen. Roddels komen echter vaak bij jou via-via, en zelden vanuit de bron. Een collega heeft bijvoorbeeld een gesprek opgevangen over jou. Stimuleer je collega om de roddelaar door te verwijzen. Zelf de roddelaar confronteren met wat je via-via hoorde heeft weinig zin. Voor je het weet heb je een ruzie over wie nou precies wat heeft gezegd.

Trek een lijn

Hartstikke goed als jij roddelen direct afkapt en mensen doorverwijst naar de juiste persoon. Maar het zou nog veel beter zijn als je op het werk duidelijke afspraken kan maken over roddelgedrag. Als iedereen echt hetzelfde met roddels omgaat, pas dan kan je iets blijvend veranderen! Daarom is het goed om gemaakte afspraken af en toe aan te stippen als iemand toch weer roddelgedrag vertoont.

Meer weten?

Bij AgressieWerk.nl denken we graag met u mee, bijvoorbeeld door uw team te begeleiden in het creëren van een veilig werkklimaat. Interesse? Neem vrijblijvend contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden.

(bron afbeelding: Gossip Girls – Miguel Pires da Rosae)

The following two tabs change content below.
Jan Geerling

Jan Geerling

Als trainingsacteur kijk, weeg en schat je in wat de deelnemer nodig heeft, teruggeeft en reageert in de door ons samen neergezette situatie. Ik besef heel goed dat dit erg spannend kan zijn. Een stuk herkenbaarheid is daarom juist belangrijk. Binnen een herkenbare situatie kan de deelnemer dan eindelijk eens zeggen, oefenen en doen wat hij of zij altijd al eens had willen proberen. Het mooiste van dit vak blijft voor mij als ik merk dat iemand echt iets over zichzelf leert tijdens ons spel.
Jan Geerling

Laatste berichten van Jan Geerling (toon alles)

Pin It on Pinterest

Share This